Internet tworzy wiele nowych możliwości na promowanie Twojego biznesu. Dziś odpowiemy sobie na pytanie: SEO czy Social Media?
Oczywiste jest, że SEO i SM są ważne dla biznesu z wielu powodów. Małe zespoły mają jednak ograniczone możliwości promocji i aktywnego pozyskiwania klientów. Wiąże się to z brakiem zasobów ludzkich. W takiej sytuacji ważny jest właściwy dobór narzędzi. Przy ich wyborze trzeba odpowiedzieć sobie kilka ważnych pytań:
Gdzie są klienci?
Czy łatwiej dotrzemy do nich przez wyszukiwarkę czy też media społecznościowe?
Jeśli SM to jakie?
Dopiero po uzyskaniu odpowiedzi na powyższe pytania możemy zacząć dalsze rozważania.
W tej chwili nawet 65% klientów online wyszukuje informacji na temat produktów i usług, miejsc w okolicy czy jak wykonać jakieś zadanie. SEO pozwala dostarczyć informacje klientom wtedy, kiedy potrzebują ich najbardziej.
Z drugiej strony, aż 71% ludzi, którzy mieli pozytywne doświadczenia z marką w social mediach, poleci ją innym. Social media nie tylko pozwala zwiększyć świadomość marki oraz jej usług, ale również zapewnia nowy poziom marketingu szeptanego. Co zatem wybrać?
Skup się na SEO
Takie podejście sprawdza się w większości firm i dostarcza najlepsze efekty w stosunku do zainwestowanego czasu i pieniędzy. Oczywiście wszystko zależy od celów i oczekiwań.
Plusy takiego rozwiązania:
- Pozwala eksperymentować z różnymi tematami i rodzajem treści, aby przysłużyć się zarówno pozycji w Google, jak i klientom.
- Interakcje użytkownika z treścią, która go interesuje, zwiększa prawdopodobieństwo zakupu.
- Nie ma żadnych kosztów ponad pozycjonowanie i tworzenie treści.
- Wysokie pozycje zwiększają zaufanie do marki.
- Dobre rozpoznanie do SEO pozwala stworzyć dobre podwaliny pod kampanie AdWords. Szczególnie odpowiedni dobór słów kluczowych.
Minusy takiego rozwiązania:
- Zwiększanie swojej pozycji może zająć dużo czasu.
- Bardzo trudno uzyskać wysokie pozycje przy niektórych słowach kluczowych.
- Komunikacja z klientem opiera się tylko o wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania i późniejszych interakcjach na stronie.
- Nikt poza Google nie ma wpływu na zmiany algorytmu, więc opieranie się tylko na tym kanale komunikacji może być ryzykowne.
Skup się na Social Media
Część firm opiera się tylko na platformach typu YouTube, Instagram czy Facebook. Takie podejście jednak nie pasuje do większości firm, a poleganie wyłącznie na social media nie pozwoli dotrzeć do wielu klientów.
Plusy:
- Wiele kreatywnych sposobów na komunikację.
- Możliwość bezpośredniej komunikacji
- Nie potrzeba budżetu, aby dzielić się treściami na tych kanałach, jednak stworzenie, dystrybucja czy zwiększenie widoczności może generować koszty.
- Skupienie się na SM pozwala monitorować te kanały i mieć niski czas odpowiedzi swoim klientom oraz tworzyć i komentować treści obecnie „na topie”.
Minusy:
- W przeciwieństwie do strony internetowej, jeśli nie wrzucasz czegoś regularnie, to nie istniejesz.
- Poleganie tylko na SM jest ryzykowne, ponieważ żaden z tych kanałów nie jest pod bezpośrednią kontrolą firmy.
- Trudno jest mierzyć ROI na SM. Często nie można prześledzić ruchu i potwierdzić, że klient dowiedział się o nas np. z Facebooka.
Balans między SEO a Social Media
Wielu wiodących specjalistów wierzy, że równowaga między SEO i Social Media pozwala osiągnąć najlepsze efekty. Szczególnie jeśli jedno może mieć wpływ na drugie. SEO pozwala firmie zostać odnalezioną i pomóc potencjalnym klientom znaleźć odpowiedzi na ich zapytania. Social Media z kolei pozwalają pojawić się w dyskusjach na temat produktów lub usług i na skracanie dystansu do klientów.
Plusy:
- Udostępnienia strony mają wpływ na wyniki wyszukiwania.
- Social Media i SEO mogą wspierać firmę na różnych etapach lejka sprzedażowego i przybliżać potencjalnych klientów do zakupu.
- Treści przygotowane dla SEO można udostępniać na różnych platformach SM.
- Social Media można wykorzystać do testowania zainteresowania naszych klientów różnymi tematami. Następnie na podstawie tego ukierunkować działania SEO pod te tematy i trafiać bezpośrednio do grupy docelowej.
- Zajęcie się zarówno SEO, jak i SM pozwala na komunikację z klientem zarówno w czasie rzeczywistym, jak i długoterminową.
- Udostępnienia czy dyskusje na kanałach Social Media mogą prowadzić do pozyskania linków i ruchu na stronie, co może przełożyć się na wyniki w wyszukiwarce.
- Dobra strategia łącząca SM i SEO pozwoli obniżyć koszty działań (przynajmniej w części SEO).
Minusy:
- Nawet najlepsza strategia może przynieść efekty po jakimś czasie.
- Zarówno algorytmy wyszukiwarek, jak i na platformach social media nie są jawne, a co za tym idzie, trudne jest określenie odpowiedniej strategii.
- Koszt prowadzenia działań będzie wyższy niż w przypadku pojedynczego kanału promocji.
Jeśli w jakikolwiek sposób udało nam się pomóc w podjęciu decyzji dajcie znać. Wybór zawsze jest kwestią mocno indywidualną i specyficzną dla danej branży dlatego zostawiamy Was z tą analizą. Jeśli macie inne doświadczenia bądź uwagi do treści, zapraszamy do dyskusji.